Serwis układu klimatyzacji samochodowej

Serwis układu klimatyzacji samochodowej powinien być wykonywany okresowo. Obejmuje czynności takie jak np. wymiana filtra kabinowego i czynnika chłodzącego, które co do zasady zaleca się powtarzać raz do roku. Ponadto do usług serwisowych zaliczane jest też tzw. odgrzybianie – zarówno za pomocą środków chemicznych, jak i poprzez ozonowanie. Naprawy mogą wymagać również elementy łożyskowe autoklimatyzacji, o czym może nam sygnalizować charakterystyczny hałas pojawiający się podczas pracy wentylatorów.

palec na przycisku

Usługi naszego warsztatu obejmują serwis:

  • kompresora – elementu odpowiadającego za sprężanie czynnika chłodzącego,
  • skraplacza (chłodnicy) – części układu, w której zachodzi proces skraplania czynnika z postaci gazowej do ciekłej oraz jego schłodzenie,
  • osuszacza – filtra, który oczyszcza czynnik chłodzący z zanieczyszczeń stałych, pary wodnej i powietrza,
  • zaworu rozprężającego – elementu służącego do rozprężania czynnika chłodzącego i nagłego obniżania temperatury,
  • parownika – ostatniej części układu, w której chłód odbierany jest przez powiew powietrza z wentylatora kabinowego do wnętrza pojazdu.

W ramach naszych usług zajmujemy się także wymianą lub uzupełnianiem czynnika chłodzącego (R-134a) oraz sprawdzeniem jego szczelności i sprawności. Ponadto oferujemy też czyszczenie i odgrzybianie układu klimatyzacji. Dokonujemy także napraw układu elektrycznego pojazdów. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszej oferty i odwiedzenia naszego warsztatu, który znajduje się w Przeźmierowie koło Poznania. W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.

 

Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji

Jedną z głównych przyczyn awarii klimatyzacji jest niewystarczająca ilość czynnika chłodniczego, który rocznie zmniejsza się o 8-10%. Przyczynia się to do spadku wydajności chłodzenia. Dochodzi wówczas do słabego smarowania układu, w wyniku czego zaciera się sprężarka. Klimatyzacja może ulec uszkodzeniu również w przypadku niewłaściwego doboru oleju lub barwnika UV. Może to powodować zatkanie się zaworu rozprężnego lub dyszy dławiącej. Bardzo często awaria klimatyzacji spowodowana jest także złym użytkowaniem. Kierowcy najczęściej używają jej wyłącznie latem, co jest błędem. Klimatyzacja samochodowa powinna być uruchamiana również zimą. Jej częsta praca zapewnia lepsze smarowanie sprężarki i innych podzespołów. Wówczas też nie gromadzą się w niej bakterie i grzyby. W celu zachowania poprawnego stanu technicznego klimatyzacji należy regularnie odwiedzać serwis i dokonywać kontroli całego układu. Pozwoli to uniknąć wielu awarii.

 

Co może świadczyć o tym, że układ klimatyzacji nie działa prawidłowo?

Najłatwiejszym do zauważenia objawem niewłaściwego działania układu klimatyzacji jest osłabienie efektu chłodzenia. Może być to spowodowane zapchaniem się filtra kabinowego, uszkodzeniem dmuchawy powietrza lub nieszczelnością całego układu. Kolejnym objawem awarii klimatyzacji jest nieprzyjemny zapach, który wydobywa się po jej uruchomieniu. Dzieje się tak w przypadku namnożenia się bakterii i grzybów w parowniku, którego zadaniem jest osuszanie i schładzanie powietrza wewnątrz auta. W parowniku gromadzi się wilgoć, a ona sprzyja rozwojowi bakterii. Aby uniknąć takich sytuacji, należy regularnie czyścić układ klimatyzacji. Wydobywające się z niej bakterie mogą przyczyniać się do wywołania alergii czy chorób układu oddechowego u kierowców i pasażerów. Równie częstym objawem uszkodzenia klimatyzacji samochodowej jest jej głośna praca spowodowana wyeksploatowaniem łożyska sprzęgła kompresora.

 

Zasady używania klimatyzacji samochodowej

Właściwe użytkowanie klimatyzacji samochodowej ma kluczowe znaczenie w jakości chłodzenia, a także wpływa na zdrowie osób podróżujących autem. Warto wiedzieć, iż latem podczas upalnych dni nie należy włączać klimatyzacji od razu po wejściu do pojazdu. Pierwsze kilka kilometrów najlepiej przejechać z otwartymi oknami, co pozwoli pozbyć się nadmiaru ciepłego powietrza zgromadzonego wewnątrz. Dopiero po takim czasie można uruchomić chłodzenie. Nie powinno się również ustawiać nadmuchu bezpośrednio na pasażerów, lecz na przednią szybę oraz nogi. Nie należy także włączać obiegu zamkniętego.