Najczęstsze awarie manualnych skrzyń biegów
Decydując się na zakup auta, jedną z podstawowych decyzji, jaką musi podjąć przyszły właściciel, jest wybór skrzyni biegów, jaką powinien posiadać wybrany model auta. Dzięki niemu nie tylko można eksploatować pojazd bezpiecznie i komfortowo, ale zależeć będzie też optymalne wykorzystanie mocy silnika. Dzisiejszy wpis poświęcić chcemy poświęcić awariom manualnym skrzyniom.
Czym są skrzynie manualne?
Skrzynie manualne to najczęściej skrzynie z przekładniami stopniowymi, które sterowane są przez kierowców przy użyciu przekładni biegów załączanych układem dźwigienki, poruszanej w momencie wciśniętego pedału sprzęgła. Główne elementy manualnej skrzyni biegów tworzą zespół osadzonych na wałkach (głównym, pośrednim oraz sprzęgłowym) kół zębatych oraz mechanizm ich przesuwu. W skład skrzyni wchodzą również łożyska, wałki, a także uszczelniacze zapobiegające wyciekowi pływającego w skrzyni oleju.
Jakie awarie dotyczyć mogą manualnych skrzyń biegów?
Do usterek w skrzyni biegów zwykle dochodzi wskutek nieumiejętnego się z nią obsługiwania, a także błędy konstrukcyjne i wady materiałowe. Biorąc pod uwagę złożoność budowy skrzyń manualnych, dopiero po wymontowaniu i rozebraniu przekładni można powiedzieć o przyczynie uszkodzeń i możliwościach ich rozwiązania. Naprawa, mimo że np. dotyczyć może teoretycznie banalnej rzeczy jak wymiana łożyska jest skomplikowania ze względu na wspomniany demontaż i tym samym powoduje dość wysoki koszt usługi naprawy skrzyń biegów.
Problemy ze skrzyniami biegów mogą dotyczyć odkształcenia obudowy łożyska, zużycia pierścieni synchronizatorów czy wyrobienie się bieżni łożysk. Czasem dojść może do wyłamania zębów koła. Do najczęstszych awarii mimo wszystko zalicza się problemy ze zmianą skrzyni biegów, może on się objawiać zgrzytaniem biegów, samoistnym ruchem lewarka, czy też specyficznym dźwiękiem wydobywającym się z układu. Wspomniane wycie może oznaczać zużycie uległego koła zębatego skrzyni lub łożyska.