Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Jednym z najważniejszych podzespołów każdego pojazdu jest układ kierowniczy, bowiem przy jego awarii, jazda samochodem jest praktycznie niemożliwa. Niestety jej elementy są zarazem bardzo narażone na różnego rodzaju uszkodzenia (zarówno mechaniczne, jak i spowodowane zmianami pogodowymi). W związku z tym, warto wiedzieć jaka jest podstawowa budowa auta: po to aby lepiej zrozumieć jego działanie, jak i również aby móc w przyszłości rozpoznać, jaka może być przyczyna usterki.

 

Istotne podzespoły układu kierowniczego

Najbardziej kojarzącym się elementem układu jest koło kierownicy. Jak wiadomo pozwala ono na skręt kół pojazdu. Do najważniejszych części należą jednak takie podzespoły, jak:

  • kolumna kierownicy,
  • przekładnia kierownicza,
  • mechanizm zwrotniczy.

Pierwszy element, czyli kolumna kierownicy, stanowi bezpośrednie połączenie między kołem a przekładnią. Jej głównym zadaniem jest przeniesienie momentu obrotowego z koła kierownicy na przekładnię kierowniczą. Co więcej, w przypadku kolizji ma ona dodatkową funkcję pasywnego systemu bezpieczeństwa. Przekładnie kierownicze, czyli maglownice są niezbędne w każdym samochodzie, bowiem bez nich nie byłoby możliwości obrać prawidłowego kierunku jazdy. Warto dodać, że istnieje kilka rodzajów przekładni. Do najbardziej popularnych, a zarówno najprostszych, należą przekładnie wyposażone w listwę zębatą. W przypadku, kiedy samochód posiada napęd na tył, stosowane są wtedy maglownice ślimakowe, globoidalne lub śrubowo-kulkowe. Ostatnim z najbardziej istotnych części jest mechanizm zwrotniczy. Składa się on z takich elementów, jak dźwignie, cięgna, tuleje oraz zwrotnice, a jego poprawne działanie umożliwia zsynchronizowany skręt obu kół przednich.

 

Jak zadbać o układ kierowniczy?

Jak wiadomo, na drodze najważniejsze jest przede wszystkim bezpieczeństwo. W związku z tym, warto odpowiednio zadbać o sprawność pojazdu. Niezwykle ważna jest regularna regeneracja układu kierowniczego, obejmująca naprawę lub wymianę wszystkich elementów, które zostały wymienione w artykule. Trudności w obracaniu kołem, lub poczucie luzu w kierownicy często są pierwszymi sygnałami, które w konsekwencji mogą doprowadzić do poważnych awarii – dlatego najlepiej wcześniej zapobiegać takim sytuacjom.

układ kierowniczy samochodu