Jak wymienić płyn hamulcowy?
Płyn hamulcowy jest bardzo istotnym elementem w naszych samochodach. W dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo, gdyż w sytuacji przedostania się do niego wody może znacząco obniżać skuteczność hamowania. W związku z tym specjaliści polecają, aby był on wymieniany co najmniej co dwa lata lub co 40-50 tys. kilometrów. Woda z czasem dostaje się do płynu hamulcowego i ma istotny wpływ na wpływ na jego właściwości.
Wymiana płynu hamulcowego
Istotną cechą płynu hamulcowego jest jego higroskopijność, która sprawia, że jest on wyjątkowo podatny na pochłanianie wilgoci. Jego skład jest jednak uzasadniony, gdyż dzięki temu nie dochodzi do powstawania tzw. korków parowych, które pojawiają się, gdy płyn się gotuje. Ma to również przeciwdziałać korozji metalowych elementów. Wymiana płynu hamulcowego nie należy do czynności bardzo skomplikowanych, jednak aby ją przeprowadzić niezbędna będzie pomoc drugiej osoby. Po pierwsze nie należy od razu spuszczać całego płynu z układu, dokonujemy tego stopniowo. Warto pamiętać, że ciecze te będą się mieszały, w związku z czym bardzo ważne jest, aby były tej samej klasy. Odpowiednią informację znajdziemy w instrukcji obsługi auta lub na korku zbiorniczka wyrównawczego. Zawsze używamy nowego płynu, gdyż ten otwarty jakiś czas wcześniej może już zawierać wodę.
Wymianę płynu hamulcowego przeprowadza się jednocześnie z odpowietrzeniem całego układu. W związku z tym niezbędne jest umieszczenie samochodu na podnośnikach lub podstawkach, a następnie zdjęcie wszystkich kół. Najpierw musimy kolejno odkręcić odpowietrzniki. Rozpoczyna się zwykle od prawego tyłu, następnie lewy tył, prawy przód i lewy przód. Jeśli jednak nasz samochód posiada układ ABS, to należy zastosować odwrotną kolejność. Do odpowietrznika należy podłączyć gumowy przeźroczysty wężyk, który będzie prowadził do butelki zbierającej ciecz.
Kolejne kroki wymiany płynu w układzie hamulcowym
Na kolejnym etapie potrzebna będzie nam pomoc drugiej osoby. Musi ona usiąść za kierownicą i na nasz znak kilkakrotnie wcisnąć, pompować pedał hamulca. Przez wężyk zobaczymy wówczas wyciekający płyn. W momencie gdy zobaczymy, że płyn w wężyku jest tego samego koloru, co ten dolewany do zbiorniczka i nie pojawiają się w nim pęcherzyki powietrza, należy zakręcić odpowietrznik. Wówczas osoba, która nam pomaga puszcza pedał hamulca, a my przechodzimy do kolejnych odpowietrzników. Mimo wszystko jeśli nie jesteśmy pewni, czy poradzimy sobie z tym zadaniem, warto zdecydować się na pomoc i wybrać dobry serwis samochodowy w naszej okolicy.